شروع قطره آهن نوزاد

دكتر رامين مظفري، متخصص نوزادان و شيرخواران گفت: در سنين شيرخوارگي كه كودك قطره آهن مصرف مي‌كند، بروز يبوست شايع‌ است ولي با توجه به اينكه دادن اين قطره ضروري است، اين مساله نمي‌تواند دليلي براي قطع مصرف آهن باشد. 

براي كودكان ۶ تا ۲۴ ماهه، اعم از شير مادرخوار و شيرخشك‌ خوار قطره آهن بايد همزمان با شروع تغذيه تكميلي داده شود.چون در اين سنين به طور فيزيولوژيك شيرخواران دچار كم‌خوني مي‌شوند و براي رفع اين مشكل، نياز به مصرف قطره آهن است.
كنترل كم‌ خوني
دكتر رامين مظفري با اشاره به اينكه توصيه سازمان يونيسف و سازمان جهاني بهداشت هم براي پيشگيري از كمبود آهن و كنترل كم‌خوني فقرآهن مصرف قطره آهن در شيرخواران است، گفت: «مهم‌ترين عواملي كه باعث مي‌شود مادران از دادن قطره آهن به شيرخوار امتناع كنند سياه‌شدن و پوسيدگي دندان‌ها، استفراغ در كودكان و يبوست است.درحالي كه قطره آهن باعث تيره شدن دندان كودك مي‌شود نه پوسيدگي.
نكاتي براي زمان دادن قطره آهن به نوزادنكاتي براي زمان دادن قطره آهن به نوزادقطره آهندر واقع جنس دندان عاملي است كه مي‎تواند باعث پوسيدگي شود كه با مشاهده اين مشكل بايد حتما به دندانپزشك كودكان مراجعه شود.»اگر با دادن قطره آهن فرزندتان دچار استفراغ مي‌ شود با يك راه‌حل ساده مي‌توان نوع قطره را تغيير داد مثلا از قطره‌اي كه نوع خارجي يا مشابه آن و طعم‎دار است، استفاده كرد.درضمن براي اينكه كودك تمايل بيشتري به خوردن قطره نشان دهد، مي‌توان آن را داخل آبميوه طبيعي به‌خصوص آب پرتقال ريخت كه جذب آهن را هم بالا مي‌برد.
درصورتي هم كه با مصرف قطره آهن شيرخوار دچار يبوست مي‌شود، مي‌توان از شربت‌هاي ملين مخصوص شيرخواران به تجويز پزشك متخصص در اين سن استفاده كرد.آهن نقش موثري در رشد جسماني و مغزي كودك دارد و كمبود آن منجر به كم‌ رشدي بدن و مشكلات ذهني مي‌شود، همانطور كه دادن قطره AD و مولتي ويتامين به شيرخواران الزامي است و عدم استفاده از آنها منجر بروز نرمي استخوان مي‌شود، مصرف قطره آهن هم شديدا توصيه مي‌شود چرا كه كمبود آن مي‌تواند باعث بروز مشكلات جسمي و ذهني در كودكان شود.
 نكاتي براي زمان دادن قطره آهن به نوزاد

بهتر است قطره آهن را با معده خالي به نوزاد بدهيد (حدود ۱ ساعت قبل يا ۲ ساعت بعد از غذا). براي جلوگيري از دل درد در برخي از كودكان، مي‌توانيد قطره آهن را همراه با غذا به آنها بدهيد. ويتامين C به بدن كمك مي‌كند تا آهن را بهتر جذب كند. قطره آهن را با يك ليوان آب پرتقال يا ماده غذايي ديگري كه غني از ويتامين C است، به نوزاد بدهيد.
از زمان مصرف قطره آهن تا ۲ ساعت پس از آن به كودك شربت آنتي اسيد، شير يا نوشيدني‌هاي كافئين‌دار ندهيد. نوشيدن اين مايعات جذب آهن را متوقف مي‌كنند. مصرف قطره آهن ممكن است باعث سوزش سر دل، حالت تهوع، اسهال، يبوست و دل درد شود. به همين دليل بهتر است كودك در طول روز مايعات زيادي بنوشد و ميوه و سبزيجات كافي مصرف كند. براي تقويت ذخيره آهن در بدن كودك بايد چندين ماه متوالي (به مدت ۳ تا ۶ ماه) مكمل آهن مصرف كند.
عوارض جانبي
در موارد اندكي مصرف شيرخشك‌ها، سرلاك‌ها يا غذا‌هاي غني شده آهن باعث بروز مشكلاتي در دستگاه گوارش مانند يبوست در نوزادان يا كودكان نوپا مي‌شود. عوارض جانبي رايج مصرف مكمل‌هاي آهن عبارتند از:
دل درد حالت تهوع اسهال يبوست سياه شدن رنگ مدفوع بيشتر كودكان بعد از چند هفته مصرف مكمل آهن به آن عادت مي‌كنند و ديگر عوارض ياد شده را نشان نمي‌دهند.

منبع : پرشين وي 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.